Saturday, December 7, 2013

Apa itu stress ?




Hellooo ...!
Assalamualaikum semua ..

Lebih kurang 3 minggu ja lagi student-student UKM akan menduduki final exam.Pengajian bagi semester kali ini akan tamat tak lama lagi.Semakin dekat tarikh peperiksaan semakin sibuk pulak jadinya.Biasalah adat student.Macam-macam program perlu diuruskan.Dengan assignment lagi.

'Stress' merupakan perkara yang sudah sebati dalam hidup seorang student.Tak studentlah kalau tak stress kan.Lagi-lagi nak dekat exam ni.Macam-macamlah jadinya.Bukan setakat stress ja tapi banyak lagi gangguan lain.So kita perlu tanganinya dengan cara yang betul agar ia tak menjadi lebih teruk.

Jadi apa itu stress ??

Sebenarnya stress boleh dilihat kepada beberapa faktor.Antaranya dari segi perubahan fizikal,sikap di samping perubahan emosi.

Stress menurut pandangan islam  ialah punca stress itu bukan dari tekanan mental semata-mata bahkan punca tekanan itu sebenarnya  berpunca dari kecelaruan dan kelemahan hati , ruh, nafsu  dan akal.

Kelemahan hati yang menyebabkan rapuhnya hubungan individu itu dengan Allah SWT menyebabkan kehidupannya menjadi sempit, seolah-olah tiada jalan keluar dari setiap inci masalah. Hati yang baik mempunyai unsur yang sangat halus ( latifah ) ketuhanan ( rabbaniah ) dan kerohanian ( ruhaniah).

Sumber :





No comments:

Post a Comment