Friday, November 22, 2013

Kumpulan Doa-Doa Untuk Pelajar

Bismillahirahmanirrahim ....



  •  Do’a mohon dibukakan dada, untuk menerima ilmu dan kefasihan

رب شرح لى صدرى ويسرلى أمرى وحلل عقدة من لسانى يفقهو قولى 

“ya Alllah, bukakanlah dadaku, mudahkanlah urusanku dan hilangkanlah kekakuanku pada lidahku, agar mereka faham akan perkataanku”


  •  Do’a mohon dihidupkan hati dalam menuntut ilmu

ياحيّ ياقيّوم يابديع السّموات والارض ياذالجلالوالاكرم ۞ يالله لااله الا انت اسألك ان تحيي قلبى بنور هدايتك ياارحم الرحمين


“ya Allah tuhan yang maha hidup yang berdiri sendiri. Pencipta langit dan bumi tuhan yang maha besar dan maha mulia ya Allah tidak ada tuhan yang patut disembah hanya engkau, aku memohon kepada-Mu semoga kiranya engkau hidupka akan hatiku dengan nur hidayah-Mu. Ya tuhanku yang maha kasih sayang”



  •   DO'A  mohon ditambah ilmu dan kefahaman

ربّ زدنى علما ورزقنى فهما

“ya Allah, tambahkanlah kepadaku ilmu dan berilah aku faham dan pengertian yang baik”


  •  Do’a mohon diberi kecerdasan berfikir


اللهم الهمنى رشدى وأعذنى من شرّ نفس

“ya Allah, ilhamkanlah kepadaku kecerdasan dan lindungilah aku dari kejahatan nafsuku”


  •  Do’a untuk memperkuat ingatan

الرحمن علم القرآن خلق الانسانن علمه البيان الشمس والقمر بحسبان والنجم والشجر يسجدان ۞ لاتحرّق لسانك لتعجل به إنّ علينا جمعه وقرآ نه ۞ فإذاقرأناه فاتّبع قرآنه۞ ثمّ إنّ علينا بيانه بل هوقرآن مجيدفى لوح محفوظ

“Allah yang maha rahman yang mengajarkan Qur’an. Ia menjadikan insan dan mengajarinya keterangan tentang matahari dan bulan dijadikan-Nya dengan perhitungan, bintang dan pepohonan sujud kepada-Nya. Jangan engkau gerakan lidahmu, engkau tergesa-gesa dengan itu. Kamilah yang membacanya, dan mengumpulkannya. Apabila membacanya, ikutilah bacaan itu. Kemudian kami memberikan penjelasannya. Tetapi itu adalah Qur’an yang mulia, ditulis dipapan yang terpelihara (Lauh Mahfudl)



No comments:

Post a Comment