Monday, October 28, 2013

STUDY HARD VS STUDY SMART



Salam alaik ...

Berjumpa lagi kita yaa. 
Okey kali ni nak share pulak 'KAEDAH STUDY SMART'
Sekarang nikan musim 'mid term' .Semua tengah busy studykan.So aq harap apa yg aq share boleh memberi manfaat kepada semua yg membaca .

Boleh ka baca banyak tuu ???


1)Buat nota ringkas

Pelajar yang cemerlang sentiasa membuat nota ringkas. Nota tersebut adalah untuk membolehkan anda merujuk kembali apa yang telah anda baca. Ia tidak menjamin ingatan anda tetapi ia meningkatkan kuasa ingatan anda. Dengan adanya nota ringkas, ulangkaji sehari sebelum peperiksaan menjadi lebih mudah.

2)Ulang sebanyak yang boleh

Setiap fakta yang dibaca akan terus diulang sebanyak yang mampu. Tidak ada had ulangan yang akn dilakukan, Selagi ada masa, anda boleh mengulangi apa yang telah dibaca biar pun anda sudah faham atau sudah mengingatinya. Semakin banyak anda membaca, semakin tinggi keyakinan diri anda untuk lulus dengan cemerlang.

3)Rajinkan diri bertanya

Dekatkan diri dengan guru dan guna setiap kesempatan yang ada untuk menjawab kemusykilan anda. Biar pun anda sudah faham , anda masih boleh menanya. Ini akan menguatkan kefahaman dan ingatan anda. Anggapkan guru anda, kakak atau abang anda, kawan-kawan anda sebagai orang yang boleh membantu anda dalam hal ini.

4)Belajar secara berkumpulan

Hanya lakukan lebih kurang 2-3 kali seminggu.Dapat bertukar-tukar pendapat di samping mendapat lebih pengetahuan dari orang lain.Ianya juga akan membantu kita mengurangkan rasa mengantuk dan bosan.Letakkan fokus terhadap sesuatu topik yang tidak difahami agar tidak tersasar dari matlamat yang hendak dicapai.

5)Tempat yang kondusif

Cari tempat yang tenang seperti perpustakaan.Jangan study di tempat yang terlalu bising.Pastikan kita dapat memahami dan mengingati setiap apa yang diulangkaji di tempat tersebut.Ini menunjukkan tempat tersebut sesuai untuk mengulangkaji.

6)100% fokus dalam kuliah


#happy studying !!
              :')

Sumber :

No comments:

Post a Comment